…I alla fall om du bor i Finland. Nyligen åtalades en kvinna för att ha tagit fram känsliga uppgifter om en kollega. Att det kan vara otrevlig stämning på jobbet har vi kanske någon gång råkat ut för. Även om de flesta av oss trivs okej med våra kollegor finns det fall där det verkligen går över gränsen.
Säger ni inte hej eller god morgon till varandra på jobbet? Då är det kanske dags att träna på bra bemötande. Kylig stämning är negativt både för företagets konkurrenskraft och på kollegornas välmående. Dessutom smittar dålig stämning av sig. Ett uppmärksammat fall i Finland har fått många att tänka till en extra gång på hur man behandlar sina kollegor sinsemellan.
Dålig stämning på jobbet
Här om dagen gick det att läsa i svenska YLE om en händelse i Helsingfors som ledde till att en kollega blev åtalad för tjänstebrott. Den åtalade kvinnan nekar till brott medan hennes målsägande menar att brott har begåtts. Målsägande menar att den åtalade har snokat bland känsliga uppgifter om målsägande. Inte nog med att hon sökt i sekretessbelagda uppgifter har kollegan även snokat i målsägandes kalender. Det har bland annat kommit upp uppgifter om missbruksproblem hos målsägande.
Det har gått att bevisa att den åtalade har snokat i sekretessbelagda uppgifter genom att målsägande kollat sina logguppgifter på den berörda plattformen som den åtalade ska ha snokat i.
Målsägande menar att det var mycket kylig stämning dem emellan och att de inte ens sa god morgon till varandra på morgonen. Den åtalade menar å sin sida att det varit okej stämning och att de inte haft några meningsskiljaktigheter.
Dåliga relationer mellan kollegor kan bland annat orsaka:
- Dålig stämning bland fler kollegor
- Psykisk stress
- Sjukfrånvaro
- Dålig tillväxt för företaget
Det ligger i en arbetsgivares intresse att se till att det inte finns utrymme för mobbing eller annan otrevlig underliggande verksamhet. Man kan motverka sådana typer av problem genom att ha ett aktivt skyddsombud som ser till att man kan gå och prata med den.