Hur gör man sin marknadsföring till något som tillför värde till de som får ta del av detta? Bland annat genom att dela ut smarta profilprodukter på mässor och liknande. Inte att marknadsföra sin produkt eller budskap på ett aggressivt sätt.

Vid en mässa eller ett större företagsevent med mingel kan tygpåsar med tryck delas ut som gåva och snygg marknadsföring. Det är ett smart sätt att synas på, fast på ett subtilt sätt som inte stör eller irriterar. Som spelreklam ofta gör.

Reklam på gott och ont

Sedan den nya spellagen trädde i kraft har kravet på måttlighet vid marknadsföring tydligen varit svårtolkat för flera spelbolag. I en artikel i Dagens Nyheter går det till exempel att läsa om hur konsumentombudsmannen utreder hela 13 spelbolag, och har stämt ett:

Konsumentombudsmannen har stämt det maltesiska spelbolaget Elec Games. Myndigheten anser att bolaget har stridit mot kraven på måttfull spelreklam i sin marknadsföring för onlinekasinot Ninja Casino.

Skärpta krav på reklam för spel?

I Svenska Dagbladet går det vidare att läsa om hur ministern Ardalan Shekarabi nu menar att vi går mot en skärpt lag gällande spelreklam. Han sa redan i februari hur han hade fått nog av aggressiv spelreklam och efterlyste då en märkbar förändring från spelbolagen. Nu förbinder sig spelbranschen att man inte ska rikta sin marknadsföring mot barn, inte ge sken av att man ”garanterat kommer vinna”, eller erbjuda spel utan registrering (alltså anonymt). Men den första bedömningen hos civilministern är att det fortfarande inte är tillräckligt, han ser nu ett behov av att ingripa för att förstärka konsumentskyddet.