En bra ledare kan ta jobbiga samtal på ett konstruktivt sätt, men för att komma dit måste man lära sig hur man bygger upp ett samtal.
Chefens sätt att arbeta på påverkar de anställdas arbetsmiljö. En bra chef är duktig på att få sina medarbetare att känna sig sedda, uppskattade – och villiga att prestera. Någon som verkligen kan få oss att öppna upp ögonen är Lena Skogholm som är expert på mänskliga relationer och på hjärnan. Hon föreläser bland annat om smart ledarskap, och du kan klicka här för att boka en sådan!
Att handskas med konflikter
Räds du konflikter eller är du kanske tvärtom, en riktig konfliktsökande person? Det är inte alltid vi har så bra självkännedom att vi kan svara på den frågan på rak arm. En bra ledare kan handskas bra med konflikter och är bra på att anpassa sin kommunikation efter vem man talar med. En uppsägning är inte alltid lätt att hantera för en chef, eller för den delen ett annat tråkigt besked som förmodligen inte kommer tas emot bra av medarbetarna. Några sätt finns det dock för att ett samtal ska bli mindre jobbigt.
En mycket viktig sak en ledare alltid måste ha med sig är att vara transparent. Det här gäller även för den som tänker leverera ett dåligt besked till en anställd. Var nog med att förbereda den anställde på att det inte är positiva nyheter, annars kan den anställde lätt känna ett större besvikelsemoment än om den redan innan vet att den kommer få sämre nyheter. Medarbetare kommer och går, och det finns olika skäl till varför man väljer att stanna. Men chefen har en viktig del i att se till att alla har det bra på det bästa sätt de kan på arbetet. Det är så man också får personalen att vilja prestera bra.