Nu i coronatider är det många företag som har fått ställa om helt eller delvis till distans för att minska smittspridningen. Är du ett av dem? I så fall betyder det förmodligen att du och dina anställda inte kan mötas som vanligt utan endast digitalt.

Möten ska alltid vara så effektiva som möjligt för att gynna företaget. Det kan dock vara en stor utmaning om allt sker online. Du har inte samma ögonkontakt med dina medarbetare, det kan vara svårt med uppkopplingen samt svårare att fånga folks uppmärksamhet. Därför bör du lägga ner tid på hur du gör dina digitala möten så bra som möjligt.

Skaffa bra lösningar

Först och främst måste du ha ett välfungerande mötesprogram när du ska hålla i dina möten. Om dina anställda inte förstår hur de ska använda det eller om programmet är av dålig kvalitet kommer ni inte få ut mycket av era möten. Idag använder många företag Zoom eller Slack för dessa ändamål. Om många av dina medarbetare är nya på digitala möten kan det också vara en god idé att låta dem gå en liten introkurs i det program du ska använda.

Fundera på vad du vill kunna göra under ditt möte och anpassa valet av program för detta. Vill du till exempel att det ska finnas en chattfunktion? Eller möjligheten att dela sin skärm med andra? Gör en lista och jämför mot tillgängliga program.

Vikten av att hålla bra möten

Businesspeople,Meeting,In,Modern,Boardroom,Through,GlassSom ledare kan du gå en kurs i mötesteknik för ledare och företag för att säkerställa att du håller i bra och effektiva möten. Där kommer du bland annat lära dig följande:

  • Hur du förbereder dig
  • Vilka verktyg du kan använda
  • Hur du skapar delaktighet

Om dina möten har en tydlig struktur kommer det vara enklare för deltagarna att hänga med och engagera sig. Då är det större chans att de engagerar sig och ni kommer framåt. Låt också alla vara delaktiga genom att ställa frågor eller andra aktiviteter. Om enbart en person håller monolog kommer det vara svårt att orka med. Det är väldigt viktigt att hålla i bra möten online eftersom det numera är enda gången du och dina anställda ”träffas”.