I dag skriver vi om hur man kan få sin telefonlösning skräddarsydd för sitt företag samt om hur man kan tänka för att få till en mer effektiv möteskultur.

affärsfolk pratbubblor litenInte alla har råd eller lust att hålla en konferens på ett flott, havsbeläget hotell. För detta krävs ju en del pengar oftast, även om det kanske blir värt det i slutändan. Men om man hellre håller konferens på kontoret, och dessutom ofta har det samt möten med andra företag och klienter – då kan det vara riktigt bra att ha koll på sin telefoni och skaffa fram adekvata och skräddarsydda lösningar. Detta kan man göra via exempelvis http://www.unotelefoni.se/.

Möte – effektivt eller tidstjuv?

Det här med möten är dock en omtvistad fråga, i en artikel i Svenska Dagbladet kan vi läsa om hur en del berömda chefer bemästrar detta, ofta obligatoriska, moment i arbetsdagen. Steve Jobs, som inte kräver en större introduktion, ville bland annat ha minimalistiska möten. Med så få personer som möjligt samt så rakt och enkelt som det bara gick. Några fler ville till exempel ha det på följande vis:

  • Ben Horowitz tycker inte chefen ska tala utan bara lyssna på sina anställda
  • Elon Musk, chef för Tesla har mycket höga krav och har rykte om sig att avskeda om folk
  • Sheryl Sandberg, operativ chef på Facebook har med sig en lista med det som ska diskuteras och bockar av dem i takt med att de avhandlas
  • Marissa Meyer, vd för Yahoo sägs gå till botten med i princip alla förslag som når henne
  • Googles vd Larry Page har bland annat sagt att ”inget beslut ska någonsin behöva vänta på ett möte”

I tidning Chef kan vi läsa om hur det finns massor av olika sätt att hålla möten på, men färre sätt att faktiskt få ut något av dem – vilket gör det bra att hålla koll på effektiviseringar vad gäller just möteskulturen. Det alla tjänar på är att alla möten som hålls ska ha ett tydligt innehåll och att bara personer som borde vara där också är där. Låt inte mötena bli tidstjuvar, som de lätt kan bli, särskilt om man läser denna artikel i Dagens Nyheter. Inte bara möten kan ta onödig arbetstid även pratsamma kollegor, teknikstrul av olika slag samt annat som tar uppmärksamheten från själva arbetsuppgifterna.