Många småföretagare har som bekant en hel del problem när det kommer till den ekonomiska aspekten. Vilka kvitton är värda att behålla – får man bjuda på en avdragsgill lunch och hur ser det egentligen ut med konferenser över lag? Tyvärr är reglerna något krångliga och därför vänder sig allt fler till en redovisningsfirma, annars riskerar de att missa en hel del avdrag.

Konferenser och representationsluncher är viktiga inslag i näringskedjan hos ett företag. Det är här man knyter kontakter och lojalitetsband. Att undvika sådana tillfällen är därför mycket riskabelt och kan i slutändan stå företagaren dyrt. Tyvärr är det många som väljer att inte gå via den vägen eftersom det är så pass krångliga regler som häller. Vi kan varmt rekommendera modernekonomi.se som är en modern redovisningsbyrå och finns på flera orter i Sverige. De hjälper både frilansare och större företag att bokföra, redovisa och hålla reda på alla lagändringar åt företag.

Avdrag man kan göra i jobbet

Att det är lite körigt för många småföretagare i landet beror mycket på att man helt enkelt startar en business utan att ha någon koll på ekonomi. Egentligen borde det vara i sin ordning: varför ska en frilansande skribent hålla koll på vilka avdragsregler som gäller? Ändå är det så pass viktigt. Det finns förstås information att tillgodose sig med själv, men eftersom många inte upplever att tiden räcker till och man kanske inte ens har ett fast kontor är det svårt att hålla reda på alla kvitton och regler som ständigt uppdateras. Enkelt förklarat beskattas man inte på värdet av resan om det är en renodlad konferens det rör sig om. Men hur avgör skatteverket det?

Enligt befintliga regler är det dessutom mer gynnsamt att bjuda på alkohol än mat vid representation. Fler saker du kan dra av i jobbet är exempelvis:

  • Resor, parkeringsavgifter. Dock måste det vara din privata bil och du måste ha kört mer än 300 mil. Läs mer i expressen.se.
  • Representation
  • Facklitteratur
  • Telefon
  • Vård

Det bästa är att helt enkelt låta en redovisningsbyrå sköta jobbet så slipper du sedan pillra med de gamla kvittona. En byrå kan i lugn och ro gå igenom vilka avdrag du har rätt att göra och hjälpa dig med alla regler då kommer stöta på.